Selamat Datang!!!

Selamat Datang!!!

Mari Berpidato!



Apa itu pidato?

Pidato ialah seni pengucapan yang menggunakan atau memakai bahasa yang indah dengan tujuan untuk memikat atau memukau pendengaran audiens untuk terus mendengar apa yang diperkatakan.Pidato atau pengucapan awam adalah tunggak kepada lahirnya sebuah masyarakat yang berkeyakinan, berketrampilan, berwibawa dan mampu meluahkan kebijaksanaan serta hujah berkesan bagi melahirkan sebuah bangsa Malaysia yang berjaya.

Ilmu pidato adalah satu cabang ilmu yang memerlukan kredibiliti dan pengasahan minda intelek. Keintelektualan minda akan menonjolkan kewibawaan diri serta karisma seseorang bagi mendepani khalayak.
Sebuah pidato intelek perlu berasaskan prinsip fatonah (kebijaksanaan), amanah (kejujuran), Tabligh (menyampaikan) dan siddiq(kebenaran) serta ukhuwah (pertalian). Oleh itu, mempelajari ilmu pidato diabad ini merupakan keperluan yang dapat meningkatkan prinsip kejayaan dalam kehidupan sebagai teras komunikasi secara terancang, sistematik dan profesional.

Pidato juga merupakan satu kemahiran yang boleh dipelajari dan bukanlah satu keistimewaan semulajadi atau diwarisi secara turun temurun. Pidato ini telah wujud sejak di zaman purba lagi malah ianya merupakan alat komunikasi dan berbahasa bagi menyampaikan maksud secara simbolik, berkias dan sarat budaya pertuturan bagi menggambarkan sesebuah bangsa itu.  


Bincangkan kepentingan-kepentingan pidato dalam meningkatkan keyakinan diri seseorang individu.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment